Spelen met management stijlen
535
doorPriscilla Spee
Mensen die nu thuis zitten, vertellen me dat ze deze tijd gebruiken om hun vaardigheden aan te scherpen. Soms is het nodig om een nieuwe management stijl te leren. Hieronder een voorbeeld van een coachee.
Doen wat nodig is om je droom waar te maken
Een sportieve en energieke man zit bij mij in een intakegesprek. Hij leunt achterover en vertelt met krachtige stem, dat hij komt omdat hij een carrièrestap wil maken en daarvoor moet hij een ander soort leidinggevende worden. Van een hands-on, actiegerichte, getting-things-done manager, moet hij een sociaal en op gevoel gerichte leidinggevende worden, volgens zijn leidinggevende. Terwijl hij dit vertelt, verstrakt hij in zijn gezicht en kijkt hij me afwachtend aan. Hij snapt de feedback niet, het klopt niet en hij heeft er ook niks mee. Hij is een doener, ziet wat er moet gebeuren en medewerkers zijn blij met hem. Ik knik, vat samen en kijk hem vriendelijk aan. Hij lijkt zich gehoord te voelen en ontspant. Hij zegt dat hij wil doen wat er nodig is om zijn droom waar te maken.
Levend voorbeeld
In de sessies die volgen neem ik zijn sterke kwaliteiten (actiegericht en goede waarnemer) mee in zijn begeleiding. Ik help hem om na elke sessie met concrete acties de deur uit te gaan. Daarnaast laat ik hem zien hoe een management stijl eruit ziet, door hem in elk van de stijlen te begeleiden en te benoemen wat ik daarbij doe of juist niet doe. Dan kan hij bij mij waarnemen hoe die stijl eruit ziet en tegelijk ervaren hoe dit voor een medewerker is.
De managementstijlen die ik benoem zijn:
De onderzoeker (veel open vragen stellen om erachter te komen wat er aan de hand is)
De aanvoerder (enthousiasmeert, ziet talenten en neemt het voortouw)
De uitdager (de ander prikkelen zodat die zich genoodzaakt voelt om in beweging te komen)
De boedhist (veel zwijgen en af en toe een wijze vraag stellen)
Het luisterend oor (zwijgen en aanmoedigen om te vertellen)
Oefenen met luisterend oor
Een voorbeeld:
‘Welke managementstijl ligt het verst van je af?, vraag ik. ‘Het luisterend oor’, antwoordt hij en ‘ik heb niets met rollenspellen’. Ik stel toch voor dat hij een gesprek begint en dat ik luister. In het begin vertelt hij lacherig, maar gaandeweg wordt hij enthousiaster. Ik knik, vat samen, kijk vriendelijk en stimuleer met ‘oh ja’, ‘vertel’ en ‘juist’. Wanneer we het gesprek evalueren, zegt hij dat ik nu veel van hem weet, hij zelf met ideeën kwam en dat het fijn was. Dit gaat hij ook bij zijn medewerkers proberen. ‘Zou je het ook in situaties kunnen toepassen die niet voor de hand liggen?’, prikkel ik hem. Ik luister en stimuleer hem om verder te denken. Hij komt met ideeën zoals luisterend oor zijn in een meeting, in gesprek met zijn leidinggevende en zelfs bij zijn eigen presentatie gaat hij vooral anderen aan het woord laten.
Spelen met de stijlen
Met een tevreden blik in zijn ogen stapt hij naar buiten, want hij kan aan de slag. Later hoor ik van hem dat hij het spelen met de stijlen begint te snappen en veel complimenten krijgt van zijn leidinggevende. De vooruitzichten zijn gunstig.
Als je jouw vaardigheden wil aanscherpen, is het goed om te weten of je de juiste managementstijlen in huis hebt. Misschien moet je meer luisteren? Of juist meer vragen stellen? Welke managementstijl zou jij willen ontwikkelen? Ik hoor het graag van je!
De verhalen die ik schrijf zijn waargebeurd en ik vraag mijn coachees om toestemming om deze te plaatsen.
De managementstijlen zijn geïnspireerd door ‘Wisselende contacten’ van K. Walthuis
Luisterend oor Foto door Oxana Lyashenko on Unsplash
535