Hoe kom je uit de strijd met een zieke medewerker?


12

doorPriscilla Spee


Is jouw medewerker ziek en merk je dat er strijd ontstaan is? Hieronder vier tips om escalatie te voorkomen.

1. Voorkomen is beter dan genezen
Jouw medewerker is waarschijnlijk ziek uit onmacht. Heeft van alles geprobeerd om staande te blijven en dat is niet gelukt. Zij is daarmee waarschijnlijk fors over haar grenzen gegaan en heeft weinig ruimte over om soepel te zijn. Ga daarom mee met de wensen van de medewerker. Dat lijkt nu geld en tijd te kosten, maar voorkomt vertraging door escalatie van strijd, wat veel meer geld kost door langdurige uitval en onrust in het team. Geeft de medewerker aan dat hij rust nodig heeft? Creëer die ruimte. Bied zo snel mogelijk coaching aan, want in rust kan een medewerker ook verdwalen. Geef de ruimte om zelf een coach uit te zoeken of stel een coach voor als je ziet dat de medewerker genoeg aan haar hoofd heeft.
Hulp nodig? Voortgang heeft prioriteit in mijn aanpak. Intake binnen een week en na akkoord op de offerte kan de medewerker een week later starten.

2. Geef de gewenste aandacht
Elke medewerker wil gezien en gehoord worden en bij iedereen kan dat anders zijn. De ene medewerker wil vaak contact met jou hebben, de andere medewerker voelt zich gezien bij complimenten of een schouderklopje, een volgende voelt zich erkend als je zaken regelt en een ander wil graag goede gesprekken over de inhoud van de coaching of heeft genoeg aan een bloemetje als erkenning van de pijn.
Hulp nodig? Ik ontzorg met tips op maat voor erkenning en aandacht.

3. Beter halverwege bijdraaien dan helemaal in de problemen komen
Bijdraaien en vriendelijk zijn heeft op elk moment een positief effect. Ga in gesprek, kom uit de vorm die gekozen is en ga terug naar het gevoel. Wat is het gevoel en behoefte van de medewerker en wat zijn die van jou en hoe kunnen jullie daar vorm aan geven? Je zult verrast worden hoe je met kleine veranderingen in de vorm jouw medewerker tevreden kan maken.
Hulp nodig? Als procesbegeleider kom ik naar het bedrijf en help ik in een gesprek om de angel eruit te halen en partijen met elkaar te verbinden.

4. Laat je medewerker met opgeheven hoofd weg gaan
Is terugkeer in de functie of in de organisatie niet mogelijk? Help jouw medewerker om met trots weg te gaan. Trots is vaak een reden waardoor strijd blijft bestaan, omdat er een behoefte aan veiligheid onder zit. Bij een leukere toekomst is weg gaan geen probleem meer. Bemiddel in jouw netwerk voor een baan die wel past of betaal mee aan het opstarten van een eigen bedrijf. De dankbaarheid van jouw medewerker straalt af op het team. Dat geeft rust, lager verzuim en betere prestaties.
Hulp nodig? Creatief meedenken is mijn kracht, oplossingen zien waar de ander die niet ziet en daarin neem ik mijn kennis en ervaring met beroepen en de arbeidsmarkt mee.


12