Geef de medewerker ruimte voor nieuwe werkervaring


60

door Priscilla Spee


Ben je een opdrachtgever en op zoek naar een coach? Hierbij de vijfde snelle en eenvoudige TIP voor een succesvol traject:

Geef de medewerker ruimte voor nieuwe werkervaring wanneer hij in een loopbaancoachings- of outplacementtraject zit. Creëer mogelijkheid voor het lopen van stage, het voeren van verkennende gesprekken, uitzendwerk of detachering. Ligt dit gevoelig binnen de organisatie? Je kan wellicht met de medewerker praten over inzet van vakantiedagen of bijkopen van vakantie-uren. Het traject zal versnellen hierdoor! Kan het echt niet? Wees dan eerlijk naar de medewerker (zie tip 6 van de volgende keer).

Wat levert nieuwe werkervaring op? Door de nieuwe contacten en nieuwe werkervaring gaat de blik van de medewerker verbreden. Mensen raken in paniek als ze een oud perspectief los (moeten) laten en ze nog geen nieuw perspectief zien. Paniek zorgt voor vermijden, uitstellen, onrust, ontkennen en daardoor voor vertraging. Zien dat er meer is dan alleen de oude situatie, geeft een beeld om naar toe te werken en helpt om keuzes te maken.

Daarnaast helpt het leggen van contacten en het hebben van ervaring de medewerker bij het solliciteren. Hij kan via een warm contact binnenkomen en belandt niet bovenop een stapel. Verder helpt het de medewerker om op een geheel nieuwe functie en/of in een geheel nieuwe branche te solliciteren. Met zijn nieuwe ervaring en liefst een referentie van de nieuwe werkgever, kan hij aantonen dat hij geschikt is voor de nieuwe loopbaan, ook al heeft hij in de jaren ervoor ander werk gedaan. Hetzelfde geldt voor het binnenkomen in een geheel andere branche.

Tenslotte kan een medewerker zijn persoonlijke effectiviteit aanscherpen. Op een plek waar ze hem nog niet kennen, kan hij zonder lading nieuwe inzichten en vaardigheden toepassen. De frisse blik en feedback van zijn nieuwe collega’s kan net het zetje geven om daadwerkelijk te veranderen.

Wat kan de organisatie bijdragen? Naast ruimte creëren kan jij met jouw netwerk en het netwerk van de organisatie meekijken naar en meedenken over geschikte plekken om nieuwe ervaring op te doen. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers en branchegenoten.

Welk risico loopt de organisatie als dit niet wordt gefaciliteerd? Een medewerker minder laten werken, kan voelen als omzetverlies. Een medewerker die volledig doorwerkt en daarnaast een nieuwe baan vindt, lijkt ideaal. Helaas gaat dit zelden op. Een medewerker die in dezelfde baan en dezelfde sector verder wil en voldoende functioneert, zal niet bij je aankloppen. Die solliciteert inderdaad in zijn vrije tijd, omdat hij denkt dat hij het elders beter kan krijgen qua (geldelijke) waardering. Degene die bij jou aanklopt, heeft ambities om verder te groeien. Omhoog in de organisatie, effectiever zijn in zijn huidige functie of elders zijn talenten meer tot bloei te laten komen. Als je tegen  deze medewerker zegt dat hij alle ruimte krijgt, maar hem vervolgens volledig door laat werken met de bijbehorende targets en scholing, dan zal er van zijn ambitieuze plannen weinig terecht komen. De medewerker raakt gefrustreerd, functioneert minder of verlaat de organisatie zonder ambassadeur te zijn. Deze mensen beïnvloeden met hun stemming andere medewerkers.

Een voorspoedig verlopen traject kan zo een maandsalaris of meer schelen. Daarnaast kunnen de positieve verhalen andere medewerkers inspireren om met hun talenten aan de slag te gaan.

Herken je dit en heb je het toegepast? Laat het me weten!


60