Zet tijdig een traject in


596

doorPriscilla Spee


Ben je een opdrachtgever en op zoek naar een coach? Hierbij de zevende snelle en eenvoudige TIP voor een succesvol traject:

Zet tijdig een traject in. De leidinggevende en/of jij zien vaak al dat het niet lekker gaat met de medewerker. Je hoopt wellicht dat het vanzelf goed komt, dat de medewerker zelf aanklopt of je bent druk met zaken die prioriteit hebben. Ondertussen wordt het probleem met en bij de medewerker groter. Bespreek het! Is dat lastig? Vraag (gratis!) advies aan een ervaren coach hoe je het aan zou kunnen pakken en beschrijf daarbij type medewerker en situatie. Als de situatie nog klein is, kan met weinig kosten veel gedaan worden.  Een zieke werknemer kost vaak een veelvoud aan kosten. Uit een steekproef onder 1318 respondenten in de Belgische arbeidsmarkt is bijvoorbeeld gebleken dat: “Stress raakt 64% van alle Belgische werknemers. Dit is een stijging met 18% sinds 2010. Deze stijging treft niet alleen werknemers, maar ook werkgevers. Wanneer werknemers niet meer met hun stress kunnen omgaan, ontstaan fysieke en psychische gezondheidsklachten. Deze spanningsklachten veroorzaken  ruim een derde van de afwezigheidsdagen door ziekte en kosten de werkgever jaarlijks minstens 3750 euro per werknemer. Ook beïnvloedt te veel stress het verloop van werknemers negatief en willen ze minder lang aan de slag  blijven. “

Wat is het voordeel van het tijdig inzetten van een traject? Bij het tijdig contact opnemen met een coach, kunnen kleine maatregelen al afdoende zijn. De leidinggevende kan door jou of de coach ondersteund worden bij het effectief in gesprek gaan met de medewerker over wat hij signaleert. Met begrip voor de medewerker en zijn situatie en met helderheid over de mogelijkheden, kunnen gezamenlijk gedragen afspraken gemaakt worden. Een kort traject gericht op de loopbaan of de persoonlijke effectiviteit kan de ruis vervolgens oplossen en concrete handvatten geven voor een werkbaar vervolg.

Wat kan er gebeuren als je wacht? Op het moment dat jij signaleert dat er wat aan de hand is, heb je vaak de top van een ijsberg gezien. Kleine haperingen vallen namelijk niet op. Negeren dat er iets aan de hand is, kan de medewerker zich verloren en niet gezien doen voelen. Hierdoor vergroot het probleem. Vaak heeft een medewerker al voorzichtig wat laten merken of hulp ingeroepen, maar is het niet op waarde geïnterpreteerd. De medewerker die vreest voor zijn baan zal het niet snel duidelijk durven maken, bang dat hij erop afgerekend wordt. Als de organisatie dan niet de eerste stap zet, broeit het onderhuids door. De medewerker loopt vast, wordt minder effectief, verhardt, de leidinggevende verhardt wellicht en de sfeer en de effectiviteit in de afdeling kunnen hierdoor veranderen. Soms komt het tot een arbeidsconflict, functioneringstraject of ontslag terwijl het met tijdig ingrijpen voorkomen had kunnen worden. Met besparing van de daarbij horende kosten!

Het gesprek aangaan en de vinger op de zere plek leggen, is geen makkelijke taak. De medewerker kan ervan schrikken en in eerste instantie zelfs ontkennen, bang als hij is voor consequenties. Uiteindelijk is het tijdig benoemen wel een dankbare taak. Situaties blijven binnen proportie, de relatie blijft goed en je ziet een medewerker die weer met plezier en productie functioneert.

Hoe zie jij dit? Ik hoor graag je ervaringen!

Foto: Analia Baggiano on Unsplash






596